Happiness Index vs Team Morale Index

Zwinne, empiryczne, elastyczne, adaptacyjne …. (specjalnie nie napisałem Scrum) metody tworzenia produktów (specjalnie nie napisałem zarządzania projektami) bazują na budowaniu samoorganizacji zespołów. Samoorganizacja, budowanie produktów w oparciu o zdolnych, zmotywowanych ludzi powoduje, że chcę inaczej podejść do metryk. Poza metrykami nałożonymi na produkt i flow chcę też wizualizować nastroje w zespołach.

Szukając inspiracji naturalnie zacząłem od Happiness Index. Z tego punktu proces myślowy prowadził mnie do pytania, czy szczęście zespołów jest metryką przemawiającą do managerów i samych zespołów. Nie każdy może się zgadzać z tym, że ludzie powinni być w pracy szczęśliwi (i dzięki temu bardziej efektywni). Część managerów, szczególnie tych z pokolenia X, uważa, że szczęście to coś, co nie dotyczy pracy, tylko życia prywatnego (może to różnica między kulturą amerykańską, a naszą?). Jaka zatem miara nie powoduje dyskusji i posądzenia o fanatyzm Agile’owy. Poszukałem natchnienia w google i …. znalazłem Team Morale Index. Bingo! O ile ezoteryczne szczęście jest dyskusyjne, o tyle większość ludzi zgodzi się, że morale/motywacja jest istotnym czynnikiem sukcesu.

Mój TMI skonstruowałem w oparciu o cotygodniową ankietę, w której każdy członek zespołu odpowiada na 5 pytań. Odpowiedzi są w formie 7 stopniowej skali, w której deweloperzy określają, na ile zgadzają się z danym stwierdzniem. Skala jest od 1=”Zdecydowanie NIE” do 7=”Zdecydowanie TAK”. Pytania są następujące:

1. Jestem entuzjastycznie nastawiona/y do pracy, którą robię dla projektu.
2. Jestem entuzjastycznie nastawiona/y do pracy, którą robię dla mojego zespołu.
3. Czuję, że praca, którą wykonuję dla mojego zespołu ma sens i cel.
4. Jestem dumna/y z tego, co robię dla zespołu.
5. Czuję się ważną cześcią mojego zespołu.
6. W moim zespole, szybko odzyskuję energię po wpadkach.

Dodatkowo zostawiam miejsce na otwarte pytanie “Aby moja motywacja rosła potrzebuję …”, dzięki czemu zbieram informację, co obniża motywację zespołu. Pytania są tak skonstruowane, że pokazują dwa najważniejsze elementy, wokół których ludzie budują motywację: cel i sens tego co robią oraz to jak satysfakcjonująca i bezpieczna jest dla nich praca w ich zespołach.

Zebranych danych używam na trzy sposoby.

Pierwszy: Buduję całościowy obraz licząc średnią odpowiedzi i raz w tygodniu odnotowując nowy punkt wykresu na kartce z flipcharta, która wisi w pokoju, gdzie spotykamy się na Daily Standup. Dzięki temu widać wyraźnie, na jakim poziomie jest obecnie motywacja w zespole i jaki jest trend.

Drugi: Przynoszę dane na retrospekcję i pytam zespołu o komentarz do wyników. Pytam też, co można zrobić, żeby podnieść poziom motywacji oraz identyfikuję demotywatory.

Trzeci: Jak widzę wynik bliski 1,1,1,1,1 to jest to sygnał, że osoba ta wymaga indywidualnej uwagi. Najczęściej umawiam się na spotkanie 1:1 i pracuję z taką osobą indywidualnie.

A tak to wygląda:
Team Morale Index

Inspirację znalazłem tutaj.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

4 thoughts on “Happiness Index vs Team Morale Index

  • Bardzo ciekawy pomysł!

    Zastanawiam się nad zastosowaniem tego w swoim zespole i przyszły mo do głowy takie pytania:
    – Co ile czasu uaktualniasz wyniki zespołu? Co tydzień czy co sprint?
    – Czy zespół nie przejawia objawów znużenia (“znowu odpowiadamy na te same pytania?”, “ile razy mam mówić, że jestem zadowolony na 5?!”)
    – Czy indywidualne wyniki są dostępne dla wszystkich członków zespołu, czy tylko dla osoby zbierającej dane?

  • Ludzie odpowiadają na ankietę raz w tygodniu.
    Obecnie faktycznie obserwuję znużenie. Postanowiliśmy, że pogadamy na najbliższej retrospekcji jak chcemy korzystać z tej metryki. Na razie wyniki nie są otwarte dla wszystkich. Zespół chciałby lepiej wykorzystać zebrane tam informacje i prawdopodobnie wprowadzimy transparentność zbieranych wyników.

  • Dzięki za podzielenie się ciekawym pomysłem. Nasuwają mi się jednak takie pytania:
    – czemu akurat co tydzień?
    – czy taka częstotliwość nie wchodzi w drogę pracy? rozumiem, że to krótka ankieta, ale… 🙂
    – jak ma się moment zrobienia tej ankiety do samego sprintu – jest na końcu/początku/w środku?

    • Ten dzień (środa) jest w tym projekcie początkiem sprintu.
      Raz na tydzień nam się na razie sprawdza. Ankieta jest bardzo krótka, więc wypełnienie zajmuje kilka chwil.

Leave a Reply to Przemek Witka Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *